Douro och Serra Da Estrela

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-52Douro och Serra Da Estrela. En mycket trevlig och inspirerande mc-tur till norra Portugal och även en bit in i Spanien. Började med två nätter i Peso da Regua som ligger precis vid floden Douro. Mötte upp Rolle i Regua på lördagskvällen och sen körde vi en härlig tur österut söder om Douro. Vi stannade och tog många foton och vädret var fantastiskt med sol och värma. Himmelen var klarblå och beströdd med små vita moln. Otroligt vackert och det var så härligt och njutbart där.

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-81Lilla byn Pinhao där det går utflyktsbåtar längs floden. En vacker utsikt över området ovanför Pinhao. På mändagen fortsatte vi till den spanska byn Sanabria som ligger ganska nära gränsen till Portugal. En fin liten by som jag stannade två nätter i. Rolle körde hem på tisdagsmorgonen. Jag körde då upp till bergen och Spaniens största glaciärsjö. Ett vackert område med skog och berg och denna sjö med kristallklart vatten i.

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-134Fortsatte ännu högre upp till en mindre sjö en bit därifrån. Och då var jag i området med de högsta bergstopparna. Vandrade runt i området och tog många foton. Också här var det klart väder med sol och vackra moln. Ännu en mycket njutbar dag i naturen och härlig motorcykel körning.

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-163

Det var så stilla och tyst och jag bara njöt hela tiden. La mig och solade en liten stund för att sedan fortsätta tillbaka till Sanabria. Jag bodde på ett hosta som hette Carlos V. Mycket trevligt ställe, rent och fräscht med en trivsam liten restaurang/cafe/bar på nedre plan. Där åt jag och drack gott rödvin båda kvällarna och bara njöt och trivdes.

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-234Dagen efter körde jag tidigt söderut och tillbaka till Portugal. Körde inom Belmonte som är en liten by söder om staden Guarda. Där besökte jag en gammal romers byggnad som ingen vet vad har använts till. En gåta som ingen historiker eller arkeolog har ett svar på, men såklart spekulationer. sånt älskar jag, mysterium och gåtor. Sedan fortsatte resan till staden Covilha som ligger en bit upp men i kanten på Serra da Estrela, Portugals högsta berg som är 1993 meter högt. Jag sov två nätter i Covilha och körde runt i bergen och som vanligt fotograferade och njöt hela dagen. Detta var helt underbar och fantastisk mc körning. Och dit skall jag fler gånger.

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-240

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-235

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-205

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-210

Mc-tour Douro, Serra da Estrela-246Ännu en gång uttrycker jag min tacksamhet och stora glädje att få uppleva så njutbara dagar och känna känslor av välbehag och nästan eufori av att se och uppleva vår vackra natur i alla dess skiftningar. att känna in och bli som ett med den i fullständig närvaro. Ja mindfulness är nyckeln till mycket frid och njutning. Att ta in nuet och känna och uppleva och bara ta in allt utan att anstränga sig. Ett skönt lugn infinner sig tillsammans med stor glädje. Min stora tacksamhet för dessa dagar som jag tänker att alla skulle få uppleva.